A zöld marketing hasznossága és nehézségei


Földünk megoldandó problémái közül az egyik legfenyegetőbb a globális felmelegedés. Mára a tudósok szinte teljes mértékben, míg a döntéshozók nagy része egyet ért abban, hogy a felmelegedés fő okozója a fosszilis tüzelőanyagok használata az alternatív energiaforrások helyett.


rooms


Az úgynevezett „globális túlfogyasztás napja” mutatja meg, hogy a természeti erőforrásaink felhasználására meddig van fedezet, azaz mi az a szint, amivel hosszútávon fenntartható a gazdálkodásunk. Optimális esetben ez a nap minden évben december 31 lenne. Ekkor mondhatnánk azt, hogy az energiaigényünk kielégítése fenntartható. 2018-ban az eddigi legkorábbi dátumra, augusztus 2-ára esett ez a nap, vagyis a Föld egy évre elegendő erőforrásait az emberiség kicsit több, mint hét hónap alatt el is használta. Tehát augusztus 3-ától már a jövő évi erőforrásainkat fogjuk használni. Másképp fogalmazva jelenleg úgy élünk, mintha 1,7 Föld állna rendelkezésünkre.


2017-ben ez a nap augusztus 8-án jött el, 1997-ben pedig még csak szeptember végére esett. Sőt, 1970-ben egészen december 23-áig sikerült húzni, vagyis akkor még közel optimális volt természeti erőforrásaink felhasználásának mértéke.


Szerencsére a világban egyre erősödő trend az energiatakarékosság, az erőforrások hatékonyabb felhasználása és a megújuló energiák használata. A konkrét intézkedések mellett nagyon fontosak a „támogató” tevékenységek is, mint a felelősségvállalás, fenntartható fejlődés melletti elköteleződés, az elért eredmények hangsúlyozása és az, hogy minél szélesebb kört bevonjunk a szemléletformálásba és tegyünk aktívvá a témában. Ezen „támogatás” egyik összefoglaló elnevezése a zöld marketing, melynek fontossága az előzőek értelmében kiemelten fontos. Ám hiába fontos, a gyakorlati megvalósítása és az eredményes kivitelezése azonban nagyon sokszor nehézségekbe ütközik.


A nehézségek fő forrása az, hogy a zöld marketing a szakma egy speciális háttértudást igénylő területe. A marketing szaktudáson felül ráadásul több területen (energetika, környezetvédelem, pszichológia stb.) is komplex jártasságot igényel. Továbbá az igazán sikeres programokhoz az olyan laikusok széles körét kell bevonni, akiket nem akadémikus szinten lehet megszólítani. Ugyanakkor a sokat ígérő, de hiányos vagy éppen elhibázott tartalomra építő kommunikációs fogások, vagyis a zöldre festés, kifejezetten negatív hatásokat válthatnak ki.


A feladat nem egyszerű, de több elemzés is alátámasztja, hogy fenntartható fejlődésre épülő zöld marketing stratégiák akár konkrét üzleti előnyökkel is járhatnak. Az egyik pénzügyi előny a manapság egyre súlyosbodó munkaerőhiány és a növekvő fluktuáció miatt kialakuló többletköltségeknél jelentkezhet.


Azon vállalkozásoknál ugyanis, ahol a vállalati kultúra része a fenntartható fejlődés és valódi, élő programok és intézkedések is vannak ebben a témában az egyes vállalati rendezvényeken, mint pl. a családi napok vagy főzőversenyek, év közben pedig az összes dolgozót érintő képzések hangsúlyos része ez a téma, megfigyelhető, hogy kevésbé érzik meg a humánerőforrás-problémákat, mint azon cégek, ahol ezzel a témával egyáltalán nem, vagy nem hangsúlyosan foglalkoznak.


A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a programok igazán eredményesek és működnek hosszabb távon is tartósan, melyek a száraz tantermi képzés helyett humoros, és főleg játékos formában, interaktív módon igyekeznek a hallgatóságot bevonni, szórakoztatva információt és tudást átadni.


A legjobb és talán legkönnyebb út a szemléletformálásban a fiatal generáción keresztül vezet. Így az igazán elkötelezett vállalatok a dolgozóik mellett azok családjával is foglalkoznak. Ennek legegyszerűbben kivitelezhető része a családi napokon a legfiatalabb generációtól az idősebbekig játékos szemléletformáló programok biztosítása, illetve a tantermi képzések helyett vagy mellett a szélesebb körben elérhető ún. e-learning képzések.


A zöld marketing tehát nem csak hosszútávon a fenntartható fejlődés miatt, hanem már rövidtávon is kifizetődő.



Kepka György

Kapcsolódó cikkek

Címkék

×

Egyszerűsített Energetikai Audit

Komplex Energiahatékonysági audit

Energetikai szakreferens

Energia monitoring

Minitőzsde

Egyedi aukciók

Közbeszerzések

ISO 50001 tanácsadás

Tanusítások

Energiahatékonysági TAO

Napelemes rendszerek

Napkollektorok

Biomassza

Energia tárolás